Patiënt hoeft niet te betalen voor begeleidingsgesprek

Een patiënt weigerde € 6,- te betalen die CZ in rekening had gebracht voor een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De Geschillencommissie Zorgverzekeringen geeft de patiënt gelijk: CZ moet het bedrag terugbetalen omdat de apotheker de patiënt niet heeft verteld over deze kosten.

De Geschillencommissie Zorgverzekeringen, die eerder deze maand uitspraak deed, stelt dat CZ moet betalen omdat het voor de patiënt niet duidelijk was dat het gesprek binnen het eigen risico valt. In maart 2014 bezocht de patiënt de apotheek.

De geschillencommissie vindt het “onbegrijpelijk en onacceptabel” dat de apotheker de patiënt er niet op heeft gewezen dat er kosten zijn verbonden aan het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. Daardoor is er volgens de commissie tussen de patiënt en de apotheker geen overeenstemming bereikt over deze prestatie.

Had de apotheker de patiënt in dit geval wel geïnformeerd over de kosten, dan zou de patiënt volgens de commissie bedankt hebben voor het gesprek. De patiënt wenst namelijk niet te betalen voor iets waar hij niet om heeft gevraagd. De apotheker is een dienstverlener en dient een klant zo goed mogelijk te informeren over geneesmiddelen(gebruik). Dat valt volgens de patiënt onder de noemer ‘service’ of ‘bedrijfskosten’.

De patiënt ontkent overigens niet dat het gesprek heeft plaatsgevonden in de apotheek.

Kritiek
CZ laat in een reactie weten met apothekers te bespreken hoe zij CZ-verzekerden beter kunnen informeren over het gesprek. “Veel verzekerden hebben kritiek op de kosten die in rekening worden gebracht omdat zij deze zorgtaak van de apotheker nog onvoldoende herkennen”, aldus een CZ-woordvoerder. “We moeten er samen met apothekers aan werken dat patiënten ervaren waarvoor ze betalen.”

De zorgverzekeraar geeft verder aan haar verzekerden er nog nadrukkelijker op te wijzen dat het gesprek niet facultatief is.

Volgens KNMP-directeur Léon Tinke is het apart in rekening brengen van het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel te ingewikkeld. “Niemand begrijpt nog iets van de knip in deze zorgprestatie; de patiënt niet en de geschillencommissie ook niet.”

De NPCF wil niet inhoudelijk reageren op de uitspraak van de commissie omdat die volgens de patiëntenfederatie “te specifiek” is.

Eigen risico
Tinke benadrukt dat de apotheker verplicht is het gesprek – een door de Nederlandse Zorgautoriteit gedefinieerde zorgprestatie – uit te voeren. “Wanneer een patiënt het gesprek weigert en schade ondervindt van het geneesmiddel, is de apotheker daarvoor aansprakelijk”, aldus Tinke.

De KNMP heeft vorige week een reactie naar de Tweede Kamer gestuurd waarin de koepelorganisatie voorstelt de prestatie uit het eigen risico te halen of de knip tussen het gesprek en de medicijnverstrekking terug te draaien.

De Geschillencommissie Zorgverzekeringen is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie, opgericht met als doel problemen tussen verzekerden en zorgverzekeraars te helpen oplossen.

Bron: PW, 20-03-2015

comments

Reageer

*

Warning: imagepng(/usr/home/flexzon/public_html/wp-content/themes/flexzon/include/plugin/really-simple-captcha/tmp/317455355.png): failed to open stream: Permission denied in /usr/home/flexzon/public_html/wp-content/themes/flexzon/include/plugin/really-simple-captcha/really-simple-captcha.php on line 121

Warning: fopen(/usr/home/flexzon/public_html/wp-content/themes/flexzon/include/plugin/really-simple-captcha/tmp/317455355.php): failed to open stream: Permission denied in /usr/home/flexzon/public_html/wp-content/themes/flexzon/include/plugin/really-simple-captcha/really-simple-captcha.php on line 130

captcha *